Calafate, Chalten, Ushuaia; Patagonië is super!

Genieten!! Laten we daar mee beginnen. Goh, wat is Patagonië toch mooi! Sorry lieve mensen, ik wil jullie niet jaloers maken maar de natuur hier, die bergen, de gletsjers het is echt super! Maar voor dat ik hier kwam, zat ik nog in Buenos Aires. Een kleine terugblik.

in  mijn geliefde partyhostel leerde ik  een jongen kennen die mij graag Palermo wilde laten zien na mijn Spaanse les. Zo eindigde ik op vrijdagmiddag met 3 Australische jongens en een Israelisch meisje op een terras in een van de leukste wijken van Buenos Aires. We hebben tot ’s avonds laat cocktails gedronken en daarna besloten we naar een andere salsatent te gaan. Ook deze keer heb ik mij weer de hele avond vermaakt met het kijken naar de dansende mensen en het imiteren van de bewegende heupen van de vrouwen.  De dag erna, zaterdag, was een niks dagje. Het was namelijk oudjaarsdag. We hebben lekker uitgerust en we zijn met z’n vijven Buenos Aires in gegaan om een film te maken. (De jongens hadden dit  bedacht.) In de middag hebben we boodschappen gedaan en hebben we steaks gebakken.
In de avond hebben we gezellig wat met z’n allen gedronken en we zijn toen naar Puerto Madeiro geweest. De haven van Buenos Aires. Hier hebben we Nieuwjaar gevierd. Het was echt een leuke ervaring want je staat tussen allemaal locals op enorme bruggen langs de haven en je kijkt naar het vuurwerk. De sfeer is super en iedereen is blij en gelukkig. Daarna wilden we weer terug lopen naar ons hostel maar ondertussen waren we gestrand bij een local feestje waar we nog wat hebben gedanst en gedronken. Uiteindelijk toch terug naar het hostel, daar nog doorgefeest en toen naar een salsatent gegaan tot in de vroege uurtjes.
Nou, eigenlijk heb ik niet zoveel interessants meer te vertellen over Buenos Aires. Woensdag had ik mijn laatste Spaanse les. Heerlijk om ermee klaar te zijn! Aan het eind voelde het meer als een verplichting dan dat ik het leuk vond om te doen. Ik moet zeggen dat ik het moeilijk vind om het nu bij te houden. Ik reis momenteel met vijf Ierse meiden dus ik moet zeggen dat mijn engels wel verbetert en mijn Spaans momenteel niet echt. Ik droom de laatste tijd wat onrustig en daarom praat ik in mijn slaap en volgens hun praat ik al gedeeltelijk in het engels!! Ik heb in Buenos Aires nog wel twee boekjes gekocht. De linkerpagina is in het engels, en de rechterpagina in het Spaans. Ik hoop het op deze manier wat op te krikken. Ik moet gewoon wat discipline opbrengen.
Woensdag was ook de dag dat er nog twee Ierse vriendinnen kwamen van de meiden met wie ik al omging. Voor het eerst dus het complete groepje gezien met wie ik door Patagonië reis. (Mary Claire, Germaine, Brenda, Sarah and Deirdre)
Die avond werd er een gratis tangoles georganiseerd in het hostel en natuurlijk kon ik daarbij niet ontbreken. Ik moet zeggen dat het erg lachwekkend was. Het tangomevrouwtje was erg streng en wilde van ons in een uur professionele danseresjes maken. Aan het eind van dit uurtje tango moesten we onze benen langs de benen van de mannelijke partner wrijven (sexy) en met de eindpose elkaar diep in de ogen kijken op 12 millimeter afstand. Aan het eind van de les was ze zo lief om een tango muziekje aan te zetten en toen mochten we omstebeurt in een grote kring ten aanzien van het volle hostel (180 bedden) één voor één  de tangokunsten laten zien. Goed, weer een ervaring erbij!

Donderdag had ik geen Spaans meer dus ben ik met Mary Claire en Diederik, een Nederlandse roommate naar de Botanische tuinen en een japanse tuin gegaan. Hierna ook nog in het Planetarium geweest. (Had iets te maken met het heelal.) Ze lieten een film zien, maar ik weet niet waar het over ging. Het was niet heel interessant en ik vond de stoelen veel interessanter want ze lagen zo lekker. In de avond zijn we met z’n allen uiteten geweest om het eind van ons verblijf in Buenos Aires te vieren en om het begin van Patagonië te vieren.

Vrijdagochtend zijn we vertrokken naar El Calafate. Heerlijk! Ik was echt blij dat ik Buenos Aires na drie weken achter mij kon laten. Ik was de drukte, het hostel en de omgeving echt zat. Patagonië is echt het tegenovergestelde. De vlucht was geweldig. Je vliegt gedeeltelijk over de oceaan en gedeeltelijk over zeer uitgestrekte velden en bergen en meren en… gewoon in een woord; natuur!
We zijn naar ons hostel gebracht en we hebben de mogelijkheden bekeken wat je kan doen aan trekkingen etc. Alles is hier echt extreem duur, het is dus moeilijk om te beslissen wat je wilt doen. Ik heb besloten om op zaterdag de zipline te gaan doen. Het is een soort abseilen. Eerst gingen we in een jeep de heuvel op. Dit was al geweldig want het uitzicht was zo mooi!! Onderweg zagen we een armadillo (gordeldier) en condors. Echt  gaaf om dat zo in het wild te zien.
Het abseilen was ook echt leuk! Echt een gave ervaring! De volgende dag hadden we een trektocht geboekt naar een glacier, Perito Moreno. Het schijnt dat dit een van de mooiste glaciers is die er bestaat. Het was ook echt geweldig. Ik heb zoiets nog nooit gezien en het is zo raar. Je zit in een bus en de bus maakt een bocht en plotseling zie je een gletsjer opdoemen uit het niets lijkt het wel. Het is echt super om te zien! Eerst hebben we de gletsjer bekeken van een afstand. Het is zo’n 80 meter hoog en ongeveer eens in het uur breekt  er een stuk af. Dat is echt apart om te zien. Je hoort een immens kabaal dat wel wat weg heeft van onweer. Alle toeristen slaken een kreetje van geluk en rennen naar het punt waar het kabaal vandaan komt. (Ja, ik ben ook een echte toerist)  Nadat we de gletsjer van een afstand hebben gezien mochten we er ook zelf oplopen met een gids. We werden met een boot naar de overkant gebracht en hier kregen we speciale ijsschoenen aangereikt. Het was echt vet om dit een keer meegemaakt te hebben. Het is eigenlijk zo’n indrukwekkende verschijning. Je hebt hele mooie blauwe stukken en gaten in de gletsjer waar water naar beneden dendert. Door mijn nieuwsgierigheid werd ik al snel door de gids ‘Dutchie’ genoemd.
Voor de mensen die ik met mijn verhaal warm maak voor Patagonië: ik heb even wat research gedaan bij de gids en deze gletsjer wordt niet kleiner. Hij groeit ook niet maar het is dus in evenwicht. Eigenlijk ontstaat het door sneeuw dat in de bergen valt en op den duur wordt dit ijs en schuift zo naar beneden waar het uiteindelijk afbreekt in het meer. Dit proces duurt ongeveer 800 jaar. Jullie hebben dus nog tijd zat om er heen te gaan, ondanks het opwarmen van de aarde.

De volgende dag zijn we vertrokken naar El Chalten. Dit is een dorpje 3 uur rijden vanaf El Calafate en je gaat er echt alleen heen als je wilt gaan trekken, want voor de rest hebben ze niks. Echt niks.
De dag dat we aankwamen hebben we een zware tocht gemaakt van zes uur. Het landschap hier veranderd razendsnel. We gingen van bosgebied naar open vlaktes als de veluwe en weer naar bos en dan naar een kaal open veld met alleen maar keien tot we uiteindelijk bij een groot meer kwamen. De dag erna zijn we gaan splitsen. Ik heb een tocht gemaakt van 4 uur naar een waterval om hier te gaan picknicken en een aantal meiden had besloten om 6 uur in de ochtend op te staan om een zware tocht te gaan maken van 9 uur.

Momenteel zit ik in de bus van Puerto Natales naar Ushuaia, het zuidelijkste stadje van de wereld. Puerto Natales ligt in Chili. En ik vind de mensen hier heel lief! Heel anders dan in Argentinië. Ook is het hier gelijk al een stuk goedkoper.
Woendag zijn we in Puerto Natales aangekomen. Een klein stadje aan een enorm fjord. Het is hier erg koud. We zijn door een lief echtpaar dat we toevallig tegenkwamen op straat voor ons hostel gedropt. Bij het hostel aangekomen barsten we in lachen uit. Het leek wel een krot. De helft van het dak lag eraf etc. binnengekomen leek het wel een huiskamer. Er was ook geen receptie of wat dan ook. De eigenaar woont hier ook. Momenteel zit ik aan zijn keukentafel met mijn laptop. Er zit een oude oma op de bank en er rennen 3 kinderen rond door het hostel. Het is echt een zooi want overal ligt speelgoed. De keuken kunnen we gebruiken maar helft van de tijd wordt hij gebruikt door het oude vrouwtje. In de tuin staan 10 tenten van andere backpackers want iedereen kan blijven slapen lijkt wel en dat met drie badkamers. Het hele huis zit vol. Niet alleen backpackers, maar ook locals. De baas (een jonge man) heeft zijn vrienden gebeld. ‘ Er zijn zes ierse meiden aangekomen, kom je bier drinken?’  Goed, een apart hostel maar wel gezellig!

Gisteren (donderdag) zijn we naar het park Torres del Paine geweest. Dit park was laatst in het nieuws omdat er een heel groot deel afgebrand is. Dit park heeft zijn naam te danken aan de aparte puntige bergen die er zijn en gelukkig konden we nog wel deze trek maken. Het was een 7 uur durende trek en we stonden om 6 uur op om op tijd de bus te kunnen nemen. De tocht omhoog was erg zwaar en steil. Je weet ook niet wat je kan verwachten en je loopt maar en loopt maar langs bergen wat erg mooi is, maar je raakt er een beetje aan gewend. Dan maak je een bocht om een grote rots heen en opeens zie je een enorm groot blauw meer opdoemen. Je ziet watervallen, een gletsjer en die mooie puntige bergen. Dat geeft zo’n kick!! Ik heb denk ik nog nooit zoiets moois in de natuur gezien! Het was echt super. Het water is ook echt schoon en drinkbaar. Het smaakt beter dan het water hier uit de kraan.
Na zo’n tocht ben je wel echt gesloopt en mijn voeten doen pijn maar je voelt je zo voldaan!

Nog een ding over het landschap hier en dan zou ik erover ophouden. Ik zit dus in de bus naar Ushuaia wat twaalf uur duurt. Na twee uur moesten we er opeens uit om van bus te wisselen. Je stopt echt plotseling naast de weg in de berm en wordt daar als het ware gedumpt op een random plek. Het was eigenlijk zo komisch. Momenteel rijden we op een grindpad. En dat al voor 3 uur. Normale wegen kennen ze hier niet in het zuiden!

Onderhand is het nu al zaterdag dat ik deze blog plaats en dat ik er nu een eind aan maak. Sorry dat ik er zo lang over doe. Ik ben nu in Ushuaia na een busrit van 13 uur. Ik had kale grijze rotsen verwacht en sneeuw. Het tegenovergestelde zag ik in de bus. Het leek wel de Atlantische kust. We reden door bergen die groen waren van de bomen, ik zag een blauwe heldere zee en de zon scheen vollop. Het was zo raar om te zien!! Vandaag gaan we de stad in en morgen maken we waarschijnlijk een boottocht. Na Ushuaia vertrekken we weer verder noordwaarts naar Bariloche! ik houd jullie op de hoogte!!!

p.s. er staan nu meer foto's op facebook. Ik kan het moeilijk up to date houden. Ik loop dus achter, maar het komt eraan hoor!!