Zon, bodega's en wijn; genieten!!

Rara waar ben ik? Ik bekijk een dvd, zit met mijn laptop op schoot en heb in mijn rechterhand een glas met rode wijn. Heel goed, ik zit in een bus! Haha best luxe dus! Ik ben op weg naar Salta, het noorden van Argentinië!

Ik ben als laatste geëindigd in Pucon. Zoals gezegd hadden we van hostel gewisseld. De eigenaar van het hostel was zacht uitgedrukt, relaxed. Hij runde het hostel, maar ondertussen nodigde hij zichzelf de hele tijd uit wanneer je een activiteit ging doen. Met fietsen, met kajakken, met koken, met uitgaan etc. Zo eindigden wij aan het einde van een leuke nacht met hem voor het hostel. Hij was de sleutel van zijn eigen poort voor het hostel vergeten..
Het weer in Pucon was de laatste dagen dat we er waren erg slecht. Gelukkig heb ik nog wel een dag in de zon kunnen liggen. Die zelfde avond ben ik naar de hotsprings geweest. Het was echt heerlijk! Mooi aangelegd en lekker genieten in het warme water en de mooie sterrenhemel bekijken.
Omdat het zulk slecht weer was hebben we niks kunnen doen. Het regende en het was echt koud. Gelukkig waren er leuke mensen in het hostel. Een avond hebben we de hele avond bij de kachel met z’n allen gepraat. De Ierse meiden hadden glühwein gemaakt en zo hebben we toch nog een leuke tijd gehad in Pucon.

Na Pucon zijn we naar Valparaiso gegaan, een kustplaats in Chili, niet ver van Santiago. Heerlijk dat het weer lekker weer was!! De eerste dag hadden we met de Aussies die we in Pucon ontmoet hadden, afgesproken om te gaan lunchen. Toen ook gelijk wat gezien van Valparaiso. Wat een dolhof! Maar wel een leuke: overal vind je gekleurde huisjes, mooie schilderingen op de muren etc. Bewoners huren een schilder in omdat ze niet willen dat er graffiti op hun huizen wordt gespoten. Er is namelijk één regel; als er een mooie tekening op het huis zit, mag je er niet overheen gaan.
Aan het eind van de middag zijn we nog naar de haven gegaan en daar hebben we een boottocht gemaakt (tja, waarom niet) voor de kust van Valparaiso.
De volgende dag zijn we naar Vina del Mar geweest. Ook een kustplaatsje, 30 minuten met de metro. Het is eigenlijk een beetje de Costa Brava van Chili, alleen dan zonder de massa Nederlanders maar wel met alle toeristen. Hier wat rond gelopen en lekker aan het strand gelegen.
Op onze laatste dag hebben we een rondleiding gedaan door de stad (vraag me niet waarom we dit pas op de dag van vertrek doen.) Het was erg mooi en Valparaiso is écht leuk! Je wordt rondgeleid door allemaal smalle, gekleurde straatjes etc. Aan het eind kwamen we terecht bij een bekende kunstenaar. Hij heeft veel schilderwerken in de stad op zijn naam staan en hij is momenteel bezig met het schilderen van een trap. Hier werden we getrakteerd op Pisco, een bekende drank in Chili en een fijn uitzicht.
Net voordat ik weg wilde gaan sprak de schilder mij aan (met behulp van een gids) en vroeg of hij mij mocht portretteren. Hij had op dat moment geen tijd maar wilde dat ik terug zou komen. Hij zei dat het maar 20 minuten zou duren. Rond 4 uur kwam ik inderdaad terug en heeft hij mij geportretteerd.  Het duurde 1,5 uur en het resultaat is verbluffend… lelijk.

Die avond hebben we een bus genomen naar Santiago waar we gelijk naar de bekendste uitgaansplek van de stad zijn geweest. Hier hebben we de Aussies voor de laatste keer ontmoet en we hebben de hele nacht gezellig wat gedronken bij een salsatent.
De dag erna waren we zo slim om nu wel in het begin van ons verblijf een rondleiding te nemen door Santiago. Santiago is een stad met veel mooie monumentale gebouwen. Het ligt allemaal best wel centraal en dicht bij elkaar dus het voelt niet alsof het een extreem grote stad is. In totaal ben ik hier 4 nachten geweest, maar ik had er wel wat langer kunnen spenderen om de stad nog wat beter te leren kennen. Nu heb ik alle toeristische highlights gedaan terwijl er nog veel meer te vinden is!!
In de avond zijn we weer uitgegaan en de volgende dag ben ik weer door de stad heen gaan struinen. Een uitzichtpunt bezocht, een museum van de binnenkant gezien en een park bezocht. Deze avond zijn we naar Paulina gegaan. De Ierse meiden hadden haar vorig jaar ontmoet in Buenos Aires en ze hadden met haar afgesproken. Paulina woonde iets verder weg van het centrum in een appartement. Op de 29e verdieping vind je een zwembad en een geweldig uitzicht over de stad!! Paulina had wilde plannen voor de avond. Eerst nam ze ons mee naar een enorme shoppingmall waar ze voor ons eten en drinken bestelde. Wel lekker makkelijk zo, omdat zij goed local food and drinken kent en je zelf niet na hoeft te denken. Al snel werden de cocktails en vis geserveerd. Voordat we begonnen te genieten dacht ik twee seconden aan het feit dat ze waarschijnlijk vergeten was dat we arme backpackers zijn. Maar de tonijn en inktvis waren heerlijk! Voor de rest zijn we nog op wat terrasjes neer gestreken, hebben we champagne gedronken (volgens Paulina hoort dat hier) en zijn we geëindigd in een discotheek. Oja, en we hebben nog een erg genante vertolking van de Spice girls neer weten te zetten in de karaokebar. Om 9 uur in de morgen kropen we moe maar voldaan in onze bedjes.
Diezelfde dag zijn we nog met een kabelbaan een berg opgegaan waar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Die avond zijn we vroeg ons bed in gegaan en de volgende ochtend zijn we naar Mendoza vertrokken.

Ik vind de stad Mendoza zelf niet zo erg bijzonder. De wijnvelden die eromheen liggen zijn wel erg leuk. De avond van aankomst in Mendoza besloten we uit te gaan. Die dag erna hebben we een wijntour gemaakt. Je wordt naar de wijnvelden gebracht en huurt een fiets. Je kan op deze manier naar allemaal verschillende bodega’s fietsen. Hier kan je wijn proeven, musea bezoeken etc. Uiteindelijk zijn we rond een uur of 4 gestopt bij een bodega waar we hadden geluncht. Op dit moment werden tafels van andere groepen erbij geschoven en er werden nog wat extra flessen wijn besteld! En tot slot.. Mag je weer lekker naar je beginpunt fietsen!
De dag erna hebben we een beetje genikst. Het hostel heeft een zwembad dus ik heb nog wat aan mijn tint gewerkt. Deze avond ben ik uiteten geweest met de Ierse meiden, want het was onze laatste avond samen. Vanaf nu hebben we andere plannen en reis ik dus weer met me, myself and I.
De laatste dag in Mendoza ben ik naar Salentein geweest. Dit is een prachtige bodega. Hier heb ik paardgereden, een wijntour gedaan en lekker veel verschillende soorten wijn geproefd! Het was echt een heerlijk dagje genieten.

Die zelfde avond had ik een bus geboekt naar Cordoba, de twee  na grootste stad in Argentinië. Ik had zin in een nieuw avontuur en daarom ben ik gaan couchsurfen. Couchsurfen is een site waarop mensen een bank in hun huis gratis aanbieden. Het is een mooie manier om in contact te komen met locals en om wat geld te besparen. Ik ben naar Guille geweest. Een 20-jarige studente die in Cordoba woont. De eerste dag heeft zij mij de stad laten zien. ’s Avonds hebben we lekker gekookt en kwamen nog wat vrienden van haar langs. Onder andere een vriendin uit Paraguay, Pamela. Guille vertelde dat ze helemaal hysterisch werd toen ze hoorde dat er een meisje uit Nederland kwam. Pamela is een echt fan van Nederland en heeft zelfs 3 jaar Nederlands geprobeerd te leren! Ze had les van een Belgische vrouw en ze had erg goede moppen. (Waarom worden Nederlanders altijd met hun gezicht naar beneden begraven…. Omdat ze dan hun fiets kunnen parkeren.) Goed.
De dag erna zijn we naar wat musea gegaan en hebben we in het park gezeten. ’s Avonds zijn we naar de bioscoop gegaan en daarna naar een bowlingbaan waar hun vrienden aan het bowlen waren. Die avond ook nog uit geweest! Al met al een leuke en gezellige dag.
De laatste dag in Cordoba ben ik samen met Pamela naar een natuurreservaat geweest voor apen. Het waren allemaal verwaarloosde beestjes. Jammer genoeg lag het erg afgelegen. De taxi was te duur dus besloten we te hitchhiken. Na twee keer een lift te hebben gekregen waren we op de plaatst van bestemming!
Nu zit ik dus in de bus naar Salta. Hierna ga ik weer terug Chili in en vanuit Chili ga ik Bolivia in. Voor de oplettende onder ons: ik sla inderdaad heel Brazilië, inclusief Iguazu falls over. Het ligt gewoon te afgelegen en mijn money flies. Ik moet dus een beetje oppassen. Over een paar jaar kom ik terug om de oostkust van Brazilië te bezoeken! Ik wil dan gelijk Iguazu falls meepakken, dus ik ga er sowieso heen! Any volunteers voor de next trip?!!